جستجو:
نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر : 9108 زمان انتشار : 13 مهر 1390 19:12:00
اختراع سینما

برادران 'لومير' و اختراعي شگفت انگيز به نام سينما

سينما به عنوان اختراع شگفت انگيز برادران 'لومير' را مي توان يكي از مهمترين دستاوردهاي هنري در اواخر قرن نوزدهم برشمرد كه طي سال هاي بعد تاثير فراواني بر روي جوامع بشري برجاي گذاشت
برادران 'لومير' و اختراعي شگفت انگيز به نام سينما

به گزارش سینماخبر، 'لويي لومير' متولد پنجم اكتبر سال 1864 ميلادي، در جواني بواسطه علاقه به هنر عكاسي، در شهر ليون مديريت كارخانه توليد دوربين هاي عكاسي و متعلقاتش را برعهده گرفت و با كمك برادرش - آگوست - آن را توسعه بخشيد.
اين دو برادر صاحب ذوق، پس از مدتي توانستند نخستين دوربين فيلمبرداري را بسازند. دوربيني كه هر تصوير آن مشتمل بر 24 فريم بود و اساس سينماي امروز جهان را تشكيل مي داد.
اين اتفاق در سال 1895 ميلادي رخ داد و برادران لومير براي نمايش اختراع خود، مكاني را در پاريس اجاره كرده و به نمايش تصاوير گرفته شده مبادرت ورزيدند كه با واكنش هاي عجيب و غريب مردم روبرو شد!
براي مثال، در صحنه حركت قطار به سمت دوربين، تماشاچيان به تصور آمدن قطار به سمت آنها، پا به فرار گذاشته و با وحشت بسيار سالن را ترك كردند!
'خروج كارگران از كارخانه' را مي توان نخستين فيلم اين دو به حساب آورد كه نخستين فيلم تاريخ سينما نيز محسوب مي شود.
آثار ساخته شده توسط لوميرها اغلب شامل فيلم هاي مستند و شوخي هاي ساده بود كه براي تماشاگران بسيار جذاب مي نمود.
اين دو تا سال 1898 ميلادي به ساخت و توليد فيلم ادامه دادند و از آن به بعد روي ساخت دوربين هاي عكاسي و فيلمبرداري متمركز شده و ديگراني مثل 'ژرژ مه ليس' در آغاز قرن بيستم ميلادي به ساخت فيلم روي آوردند.
در يكصد و شانزده سالي كه از اختراع سينما مي گذرد، اين صنعت مهم و كليدي و در عين حال پولساز، تغييرات بسياري كرده و به مرور وجه صنعتي بر جنبه هنري آن چربيده است.
در دوران سينماي صامت، موسيقي نقش مهمي در پيشبرد داستان داشته كه اين امر را در كمدي هاي مشهور آن زمان شاهد هستيم.
پس از آنكه صدا وارد سينما شد و بازيگران مجبور به اداي ديالوگ جلوي دوربين شدند، بسياري از بازيگران دوره سينماي صامت به ناچار بازنشسته و ديگران جاي آنها را گرفتند.
وقوع جنگ دوم جهاني كه بسياري از كشورها را درگير خود كرده بود، دستمايه مناسبي براي توليد فيلم هاي جنگي بود كه هركدام از آنها از زاويه اي به اين موضوع توجه مي كردند.
با پايان جنگ، سينماي آمريكا كه در قياس با ديگر كشورهاي اروپايي كمتر آسيب ديده بود، صنعت ياد شده را قبضه كرده و بخش عمده اي از توليدات سينما را به خود اختصاص داد و از اين رهگذر سود هنگفتي را نصيب كسب كرد.
در اين دوران ستاره سازي رونق بسيار گرفته و دستمزدهاي بالايي بدانها پرداخت مي شد كه همين امر هزينه ها را افزايش داده و هرچه بيشتر آن را به سوي صنعتي شدن سوق داد.
در اين ميان بسياري از مديران استوديوهاي فيلمسازي هاليوود كه اغلب گرايش هاي صهيونيستي داشتند، در فيلم هاي خود به جانبداري از آنها پرداخته و به شكل غير مستقيم بدان مي پرداختند.
در واقع صهيونيست ها، سينما را به عنوان رسانه اي فراگير برگزيده و اهداف پليد خود را از اين طريق پيگيري مي كردند كه اين امر تا كنون نيز ادامه يافته است.
آنها در اين راه از بازيگران برجسته هاليوود نيز بهره گرفته و از آنان استفاده اي ابزاري مي كنند.
ساحران صهيونيست مقيم هاليوود نيز پس از پيروزي انقلاب اسلامي با ساخت فيلم هاي سخيفي از جمله 'بدون دخترم هرگز' سعي در ارائه چهره اي منفي از ايران نزد مردم جهان داشتند كه البته با وجود تلاش هاي بسيار، در اين امر ناموفق بودند.
در سال هاي اخير نيز فيلم هايي از جمله '300'، 'كشتي گير'، اسكندر'‌ و 'پرسپوليس' با چنين هدفي ساخته شدند كه نه تنها هيچكدام وجهه كشورمان را خدشه دار نكرده، بلكه سرمايه هاي هنگفتي را بر سازندگان آن آثار تحميل كرده است.
حال سينما در آستانه تولد لويي لومير - يكي از بنيانگذارانش - به لحاظ تكنيكي پيشرفت بسياري كرده و فيلم هاي سه بعدي پرده هاي سينما را به تسخير خود درآورده، در حاليكه به لحاظ موضوعي كمتر شاهد نوآوري هستيم.

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس
پر بیننده ترین اخبار
آخرین اخبار

Valid XHTML 1.0 Transitional

كليه حقوق برای سینما خبر محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید: گروه مهندسی انگاره نت. Copyright © 2011