جستجو:
نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر : 80313 زمان انتشار : 04 اسفند 1393 23:05:00

نقد تند و تیز «مسعود فراستی» بر 19 فیلم جشنواره امسال +تصاویر

مسعود فراستی اگرچه برای اهالی سینما، منتقدی شناخته شده بود اما بعد از حضور دائمی اش در برنامه «هفت» به سردبیری فریدون جیرانی، برای عموم مردم هم شناخته شد. منتقدی سختگیر، غرغرو، تندنویس و بی تعارف و تکلف؛ فراستی هر روز بیش از دیروز، در نقدهایش سخت‌تر می گیرد.
نقد تند و تیز «مسعود فراستی» بر 19 فیلم جشنواره امسال +تصاویر

به گزارش سینماخبر؛ آن قدر که ضدیادداشت هایش در جشنواره سی و سوم، در مواردی جنجال راه انداخت. نگاه تند و تیز او و البته در مواردی نقطه نظرات درست ولی تلخش، خواندنی هستند. بدنیست حالا جشنواره سی سوم فجر را از نگاه مسعود فراستی ببینید. از خشونت او در نوشتن تعجب نکنید. او مسعود فراستی است و بر «مسعود فراستی بودن» اصرار دارد!

عصر یخبندان: فیلمی است دروغین، پرمدعا، رادیکال نما- بی خطر و بی اثر- و فریبکار، عوام زده و عوام فریب. یخبندان، بدترین فیلم امسال است... عصر یخبندان که چه عنوان بی ربط و پرطمطراقی دارد، یک فیلم فارسی مبتذل تمام عیار امروزی است اما شبه مدرن- هم در تفکر و هم در اجرا- هم در قصه گویی و نوع روایت و دیالوگ نویسی، هم در شخصیت پردازی و فضاسازی...

19 فیلم جشنواره از نگاه منتقد بداخلاق

 


مرگ ماهی: فیلم ساز عزیز اخیرا فیلم نامه نویس شده ما در مرگ ماهی- چرا ماهی، و نه گربه (میو)- چه کرده؟ واقعا باور دارد فیلم نامه نوشته یا فیلم ساخته و فضا آفریده؟ شوخی نمی کند؟ اگر شوخی نمی کند، پیشنهاد می کنم 2 فیلم قبلی اش را دوباره خودش بنویسید و بسازد؛ به ویژه که حالا «مساله» اش «فرم» شده؛ تا بیشتر محظوظ شویم!... فیلم، بیشتر شبیه راش های اوتی یا تست فیلم برداری در فضاهای داخلی و به ویژه خارجی است...

19 فیلم جشنواره از نگاه منتقد بداخلاق

 


دوران عاشقی: فیلمی عقب مانده- عقب مانده تر از فیلم قبلی- 40 سالگی- گویا 50 سالگی دوستان بدجوری رقت انگیز است. این دوران عاشقی است یا «عاشقی نوبتی»؟ این قصه خیانت است یا عشق؟... اگر دوربین ثابت بود، این فیلم سازان مدرن نمای ما چه کاری می توانستند بکنند؟ نمی رفتند دنبال کاری دیگر؟ کاری آبرومندتر؟

19 فیلم جشنواره از نگاه منتقد بداخلاق

 


ناهید: گناه دارد. فیلم اولی است. کمی هم فمینیست. خوبی اش فقط این است که کنار دریاست. چقدر مستاصل است این فیلم عاشقانه اجتماعی گرا!

19 فیلم جشنواره از نگاه منتقد بداخلاق

 


شیفت شب: آن هم فیلم اولی است(؟!). گناه دارد. دوربین روی دستش دیگر معرکه است. چقدر استیصال؟ مجبورید مگر فیلم بسازید. این همه کار در عالم هست. مثلا بازیگری...

19 فیلم جشنواره از نگاه منتقد بداخلاق

 


خداحافظی طولانی: از موتمن بعید است و از اصغر عبداللهی، این قصه عشق است؟ یا نظربازی روشن فکرانه؟... رئیس جان، خانه فقیرانه، کار در کارخانه ریسندگی، بیابان و... نمی شود فیلمی مردمی- کارگری؛ حتی اگر فیلم ساز، مرفه نباشد و از طبقه متوسط باشد. مهم نگاه است که متاسفانه همچنان روشن فکرانه است و مستاصل...

19 فیلم جشنواره از نگاه منتقد بداخلاق

 


رخ دیوانه: دیوانه بازی جوانانه نیمه اجتماعی گراست. حداقل در یک ربع اولش، سرپاست و سرگرم کننده؛ کمی هم آسیب شناسانه. پسرک کامپیوتربازش خوب است... خرده قصه هایش جملگی فیلمفارسی اند... برای فیلم سازی که سال هاست دست به دوربین نبرده، بدک نیست اما فقط همین...

19 فیلم جشنواره از نگاه منتقد بداخلاق

 


من دیه گو مارادونا هستم: به نظرم بهترین فیلم توکلی است. فیلمی متوسط، غیرروشن فکرانه، کم ادا و سرگرم کننده با چند بازی خوبم. سیدی، بهترین خودش است و گلاب آدینه آقاخانی نیز. ابر، همچنان بد است. خل بازی ها، دعواها، و تنش ها بد نیستند و قابل فهم اند و منطق دارند اما فیلم بسیاری لحظات تله فیلم است. پایانش- در پرداخت و نه در قصه- نه هپی اند که استیصال است...

19 فیلم جشنواره از نگاه منتقد بداخلاق

 


ارغوان: فکر می کردم نتوانم بیشتر از چند دقیقه تحمل کنم- با توجه به فیلم کلیپ ها و فرم بازی های قبلی شان- اما بالاخره این دو فیلم ساز دغدغه دار- فرم دقیق تر: کادر فقط- جلو رفته اند و قصه می گویند؛ هرچند بسیار با لکنت و گاهی رادیویی...

19 فیلم جشنواره از نگاه منتقد بداخلاق

 


اعترافات ذهن خطرناک من: واقع ذهن مریض و بزهکاری دارد. فیلم و کلاهبردار. ادای مبتذل نولان و تارانتینو در فیلمی سیاه و سفید، خود به خود فضای خشن موادی نمی سازد. توهم شاید. فقط با یک ذهن شبه خطرناک افیونی می شود چنین لاطائلی ساخت و با همان ذهن، فیلم را تحمل کرد و تهوع نگرفت...

19 فیلم جشنواره از نگاه منتقد بداخلاق

 


ایران برگر: فیلم بدی است؛ بسیار بد. از یک فیلم ساز معتبر و محترم. یک کمدی سخیف است که اجتماعی می نماید، که نیست. سعی بسیار دارد که ما را یاد برخی حوادث انتخاباتی مان بیاندازد و آن را به نقد بکشد، که نمی تواند. فیلم، گویی در ناکجاآباد می گذرد و زمانش هم، بیشتر ما را یاد «برره» می اندازد- منهای توان و شوخی های مدیری- و اخراجی های 3 و ابتذالش...

19 فیلم جشنواره از نگاه منتقد بداخلاق

 


خانه دختر: فیلم خیلی بدی نیست اما الکن است در آخر ول. و این قطعا بخش مهمش به فیلم نامه بر می گردد. موضوع مخوب است و تا اندازه ای ملتهب. اما فیلم نامه و کارگردانی ظرفیت آن را ندارد... پایان رو هواست و هرکسی حدسی می زند. این که نشد فیلم. این که نمی شد یا نمی شود آن را- چی را؟- گفت که نشد حرف...

19 فیلم جشنواره از نگاه منتقد بداخلاق

 


بوفالو: راستی فیلم، چنان ماقبل بد است که رغبتی برای نوشتن درباره اش نمی ماند. یک فیلم کامل هدرشده ماقبل حرفه ای گنگ و فاقد حس، خواب آور...

19 فیلم جشنواره از نگاه منتقد بداخلاق

 


در دنیای تو ساعت چنده؟: فیلم کوچک آدمیزادی آرام و بی اداست اما با حس. حسی از یک عشق قدیمی و تمیز انسانی. عشق یک طرفه و بی پاسخ اما امکان پذیر و باورپذیر. در هجمه این همه تنش و عصبیت، بزهکاری، خیانت و فساد و خل بازی فیلم های این جشنواره، در دنیا تو...، غنیمتی است کمیایب که به کل از این جشنواره و سینمای مریضش جدا می ایستد و چه خوب... این، اولین فیلم نوستالژیک زنده- نه مرده- عاشقانه سینمای پس از انقلاب است که اصلا بد نیست. می توانست بهتر باشد.

19 فیلم جشنواره از نگاه منتقد بداخلاق

 


کوچه بی نام: فیلم خیلی بدی نیست. خانه سنتی شلوغ نسبتا خوبی دارد. یکی، دو رابطه- رابطه خواهرها- تا حدی درآمده است و یکی، دو نگاه کوچک عاشقانه. تنش مرگ هم که در لحظاتی معدود داشت کار می کرد. با بازی بد پانته آ بهرام- و باران کوثری- به کل از بین می رود...

19 فیلم جشنواره از نگاه منتقد بداخلاق

 


روباه: یک تله فیلم سفارشی آماتور مضحک ماقبل بد و ماقبل نقد.

19 فیلم جشنواره از نگاه منتقد بداخلاق

 


طعم شیرین خیال: یک سخنرانی فیلم شده- نه حتی تله فیلم- زیست محیطی سفارشی با یک ساعت اضافی. طعم شیرین خیال بود یا طعم تلخ کابوس؟ شبه کابوس آزادی و شعاری ویژه بزرگسالان عقب نگه داشته شده.

19 فیلم جشنواره از نگاه منتقد بداخلاق

 


مزارشریف: فیلمی سفارشی- سیاسی اما مفلوک که از پس هیچ چیز بر نمی آید. گویی فیلم، در اواسط دهه 60 قبل از دکل ساخته شده، و علت ساختش هم تا به آخر ناروشن می ماند...

19 فیلم جشنواره از نگاه منتقد بداخلاق

 


محمد رسول الله (ص): فیلم تازه مجید مجیدی- محمد رسول الله- فیلم بد، مغشوش و مخدوشی است و بسیار گنگ؛ و در نتیجه بی اثر. کاش چنین نبود- که متاسفانه هست- و با فیلم خوب، محکم و گویایی طرف بودیم و موثر. فیلمی که تصویر درستی- هر چقدر کوچک- از پیامبر اسلام می داد. نه تصویری این چنین مخدوش. به خصوص در وضعیت بلبشوی امروز جهان... فیلم خوب را انسان های باورمند و کاربلد می نویسند و می سازند، و از همه عوامل و تکنیک نیز در خدمت اثر سود می جویند. کارگردانی مجیدی نسبت به «بچه های آسمان» و حتی «رنگ خدا»، جلو که نیامده هیچ؛ عقب هم رفته؛ هرچند این همه تکنیک اضافه شده. بیگ پروداکشن، نه کار مجیدی است نه به درد سینمای ما می خورد...

19 فیلم جشنواره از نگاه منتقد بداخلاق
منبع:(هفته نامه تماشاگران امروز)
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس
نظرات بینندگان
تعداد کل نظرها:20
انتشار یافته: 18
|
sina
|
05 اسفند 1393 09:45:34
14
1
مبتذل نولان و تارانتینو !
|
عليرضا
|
05 اسفند 1393 16:51:40
25
5
چقدر نظرم به نظر مسعود خان فراستي نزديک است!
|
شهاب الدین
|
05 اسفند 1393 18:54:32
15
23
من انصافا همیشه هر فیلمی ایشون ازش بد تعریف کرده خیلی به دلم چسبید
|
همشهری
|
05 اسفند 1393 18:57:35
13
20
این بابا انگار حالش خوب نیست ولی دیگه اینطور قلع و قمع کردنم اسرافه! این اقا خودش یه فیلم بسازه ببینم فیلم خوب به چی میگن اخه ما که مردیم از این همه فیلم بد!!
|
عليرضا صبوري (كارگردان تلويزيون)
|
05 اسفند 1393 23:27:38
8
19
آقاي فراستي اينا تو ايران فيلم مي سازن . شما توهم ورت داشته و گويا اصلن تو كره خاكي و بعدش ايران نيستي . تو سينما منتظر معجز هستي كه خوشبختانه يا متاسفانه رخ نمي ده !! يا ديدگاهتو اصلاح كن يا نقد ننويس و خودتو و بقيه رو اذيت نكن . سينما ايران همينه كه ست . به همين سادگي !
|
HOSSEIN
|
06 اسفند 1393 00:18:26
3
13
بهتر جناب فراستی یک فیلم بسازند تا کارگردانای بینوا ببینن فیلم خوب چیه در واقع اون بشه متر و معیار سنجش فیلمها!!! این آقا از زمین و زمان ایراد میگیره به حدی که خنده دار میشه قضیه
|
عماد
|
06 اسفند 1393 22:41:00
4
9
البته ایشون فقط آثار هیچکاک بعنوان فیلم قبول دارن دیگر آثار فاخر از دید ایشان مقوا و کاغذ باطله ای بیش نیست دیگر وای بحال آثار سینمای ایران.
|
ارسلان پورحلاجی
|
07 اسفند 1393 10:41:33
5
10
ایشان حقیقتا مغرضانه مینویسند ، غرض ورزیش را بارها دیده ام آنجا که گفت بازی های جدایی نادر از سیمین در نیامده بد اند و ضعیف . فراستی تعطیل شده ، چیزی گفته و حالا مجبور است تا آخر خط (بخواندی مرگ) اینطوری بنویسد . ایشان بد و بیراه را با نقد عوضی گرفته ، شما نقد منتقدان سینمایی غرب و شرق را بخوانید تو را ارجاع میدهند به ده ها فیلم دیگر ، به فلسفه ، به مطالعه بیشتر به تفسیری سر راست از اتفاقات افتاده و نیافتاده به تکنیک به هنر ، گویی نقدشان خود اثری است هنری که مخاطب را علاوه بر روشن کردن تکلیف کمک میکنند تا سواد بهتری نسبت به فیلم پیدا کند . اینجا و با ایشان شما جلو که نمیروی هیچ عقب هم مینشینی حتی زحمت واژه یابی و جمله سازی هم به خود نمی دهند . اینها نقد و نظر نیست یاوه است یاوه
|
hamid
|
07 اسفند 1393 16:43:41
22
3
درود بر مسعود خان . اگه 1 نفر درست نقد کنه فراستیه .
|
جعفر
|
08 اسفند 1393 12:36:53
5
6
برخی ها تنها می توانند نقش کلنگ و دینامیت را ایفا کنند و خراب کنند. ساختن را بلد نیستند. بعید می دانم آقای فراستی قادر به ساختن یک فیلم کوتاه و یا حتی نوشتن یک متن باشند که در آن حرف خودشان را بزنند نه این که دیگران را مورد هجمه قرار دهند. در واقع، آقای فراستی مانند برخی دیگر رویکردی منفی نسبت به جهان و جهانیان داشته و نمی توانند و شاید نمی دانند که مثبت مورد نظر خود را توصیف کنند. ای کاش آقای فراستی و افراد هم اندیش ایشان بپذیرند که آنهایی که تلاش کرده و فیلمی را ساختهاند ، حتی بسیار بد و انتقاد آمیز، ارزشمندتر از آنهایی هستند که نشسته اند و نیش می زنند.
|
mohamad
|
08 اسفند 1393 13:13:53
8
3
نقد یعنی جدا کردن خوب از بد ، بدست کارشناس خبره بدون هیچ ملاحظه ای .بابیرحمی تمام .خوب فراستی این جورآدمیه.
|
شاهین
|
08 اسفند 1393 21:38:28
9
2
فراستی فوق العاده هوشمندانه و زیبا نقد کرده.
|
ناشناس
|
09 اسفند 1393 20:06:28
8
1
انصافاً غاطبه فیلم هایی ایرانی افتضاحن، نه داستان، نه تکنیک، هیچی انصافاً وقتی پارسال فیلم یه خطی طبقه حساس وقتی جایزه بهترین فیلم نامه رو می بره آدم چی میتونه بگه
|
محسن
|
09 اسفند 1393 21:07:29
7
1
1-با منتقدان کاردان و باشهامت «شاید» بتونیم سینمای بهتری داشته باشیم. فیلمهای امروز ما در تبلیغات قبل از اکران عالی و متفاوت به نظر می رسند ولی وقتی می بینی باز ناامید میشی... 2-به دوستانی که گفتند فراستی اگه میتونه خودش فیلم خوب بسازه: مثل اینه که به یک عتیقه شناس بگید اگه راست میگی خودت یک عتیقه خوب بساز! هرکسی را بهر کاری ساختند 3- نقد بد (به فرض) از نبود نقد خیلی بهتره. از نقد نترسیم، با به به و چه چه و نون قرض دادن و تعارفات ایرانی همچنان درجا خواهیم زد
|
محمود
|
10 اسفند 1393 00:06:56
10
2
فقط ميتونم بگم مسعود فراستي هم مثل شاملو مال چندين سال بعد از دورة ماست.. انگار براي حرفاي اونم مترجم خوبي وجود نداره ... كاش سينماگران زبونشو مي فهميدن !!
|
aghil
|
10 اسفند 1393 01:20:54
7
2
آقا جان سینمای ایران دقیقا همسوی صنعت خودروی ملی ماست ، آمار پر کن و صرفا کمی . البته گه گاهی آثار ماندگاری در میاد ؛ سالی شاید یکی ... با حلوا حلوا که دهن شیرین نمیشه عزیزم ...
|
رحمت
|
10 اسفند 1393 10:29:46
3
5
خود آقای فراستی هیچ شباهتی به رابین وود دارند که انتظار دارند کارگردانها شبیه هیچکاک باشند؟
|
فرید
|
11 اسفند 1393 12:30:20
2
3
دراینکه سینمای ما هنوز کم کاستی های بسیار دارد شکی نیست .اما اینطور نگاه کردن جناب فراستی هم صحیح نیست . بهتر اینکه ایشان در نقدها نوع نگاهشان را تغییر داده و برای مخاطبش راهکارو درسی جدید ارائه کنند . وگرنه کودکی 10 ساله هم همیشه از کمبودها مینالد و...اما ایشان باید به عنوان منتقد راه درست و دلایل منطقی هم ذکر کنند . اینکه فقط بگویند فلان فیلم مبتذل است یا فیلمنامه ندارد یا ...براساس کدام معیار سنجش گفته اند ؟ این سلیقه شخصی ایشان است .شاید صحیح و شاید اشتباه باشد . در نهایت گونه ای که استاد جلومیروند همه مردم میتوانند ایراد بگیرند و ....مهم استدلال منطقی و راهکار است .
پر بیننده ترین اخبار
آخرین اخبار

Valid XHTML 1.0 Transitional

كليه حقوق برای سینما خبر محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید: گروه مهندسی انگاره نت. Copyright © 2011