جستجو:
نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر : 77967 زمان انتشار : 23 دی 1393 12:11:00

گفتگو با«محمد عمرانی»بازیگر مجموعه«همه چیز آنجاست»

بازيگر سريالهاي «جراحت»، «اولين شب آرامش»، «عمليات 125»، «تکيه بر باد»، «راستش را بگو»، «همه خانواده من» که اصولاً يکي از پايه هاي ثابت کارگرداني و بازيگري در عرصه راديو نمايش است، اين روزها سريال «همه چيز آنجاست» را به کارگرداني شهرام شاه حسيني روي آنتن دارد.
گفتگو با«محمد عمرانی»بازیگر مجموعه«همه چیز آنجاست»

به گزارش سینماخبر،بازيگر شخصيت محسن پدر خانواده فرهمند مهمان يک فنجان چاي شد تا از اين روزهاي راديو و سريال در حال پخش خود بگويد. محسن فرهمند پدري که کارگاهش ورشکسته و درگير اتفاقات ناگوار اقتصادي ميشود و ...
 
فکر ميکنم تا اواسط همين ماه درگير سريال «همه چيز آنجاست» باشيد؟
ـ اواسط که نه، يا اواخر همين ماه يا اوايل بهمن ماه ...
بعد از اين سريال مشغول چه کاري خواهيد شد؟
ـ براي چند کار صحبت هاي ابتدايي شده، ولي هنوز چيزي قطعي نيست.
 از راديو چه خبر؟ اوضاع و احوال صدا چطور است؟
ـ راديو که کماکان هستيم. اتفاقا الان هم راديو هستم. مرکز هنرهاي نمايشي و مرکز نمايش ...
گويا قرار است تغيير و تحولاتي هم در شبکههاي راديو رخ دهد؟
ـ بله قرار است با آمدن مديران جديد تغيير و تحولاتي صورت بگيرد. صحبتهايي شده، ولي خبر جدي نداريم. جسته و گريخته شنيديم که احتمال دارد مرکز هنرهاي نمايشي جمع شود و توليدات شبکه ها در خود شبکه ها انجام شود. در واقع بخشهاي نمايش راديويي در خود شبکه ها تهيه شود. الان مرکز هنرهاي نمايشي کارهاي الف شبکهها را توليد ميکند. مثل طرحي که قرار بود يک زمان تمام سريالها در سيما فيلم توليد شود،الان گويا راديو هم قرار است به اين سمت برود.
به عنوان يک با تجربه و کارآزموده سابقه دار اين عرصه از مديران جديد چه توقعي داريد؟ از چند و چون کار و تجارب خانم نسرين آبرواني چقدر مطلع هستيد؟
ـ من از ايشان شناخت زيادي ندارم، ولي خوشبختانه از افرادي هستند که پيش از اين هم در راديو بوده اند و اصولاً خودشان راديويي هستند و اين خيلي خوب است. به هر حال ايشان از ابتدا در راديو بوده اند و پلههاي مختلفي از جمله نويسندگي، سردبيري، تهيهکنندگي و ... را تجربه کردند.
 
و اما سريال «همه چيز آنجاست» و شخصيت محسن ...
ـ من جزو اولين بازيگراني بودم که براي اين نقش صحبت کردم. اواخر فروردين بود و من پانزده ـ شانزده قسمت از فيلمنامه را خوانده بودم. خيلي از قصه خوشم آمد؛ همانطور که شما ميدانيد من به عنوان يک بازيگر نبايد نگاه مجرد به نقش در نقش داشته باشم بايد کليت کار را در نظر بگيرم. به نظرم در نگاه کلي کار فضا و شرايط خوبي داشت. پيام و ضرورت قصه و البته اينکه چقدر نويسنده در طرح موضوع مد نظرش موفق عمل کرده را مورد بررسي قرار دادم و ديدم نويسنده به خوبي موضوع و معضلات روز را دراماتيزه کرده و خيلي ريشه اي آنها را مورد توجه قرار داده است و نيامده فقط آدمهاي را مقصر قلمداد کند. به هر حال ما وضعيت اقتصادي را با گوشت و پوست و خون خود لمس ميکنيم و از شرايط موجود مطلع هستيم. وقتي که کانون خانواده به دليل اوضاع اقتصادي متشنج ميشود و هزار لطمه از آن مي خورد نشان از اين است که بايد با نگاهي جزييتر آن را مورد بررسي قرار داد، در اين سريال اوضاع و احوال اقتصادي و اجتماعي و در کنار آن مسايل افراد و اعضاي خانواده مورد توجه قرار گرفته اند. نويسنده از نگاه مرسوم کليشه فاصله گرفته و به جاي بررسي و تحقيق صرف در خصوص آدمها، پاي جامعه را هم وسط کشيده و مورد بررسي قرار داده است؛ البته در حد يک سريال تلويزيوني.
و شخصيت محسن، کاراکتري درونگرا در کنار انبوهي از مشکلات اعضاي خانواده اش که به نظر ميرسد تصميم دارد با صبر اوضاع را مديريت کند ؟
ـ محسن پدري صبور، پايبند به خانواده که خانوادهاش را دوست دارد و معتقد است اعضاي خانواده و پسران از طريق توليد ارتزاق کنند نه از طريق دلالي و کار واسطهگري، او مردي آرام است و برخلاف محمد که نشان داده ميشود پدر سنتي است و با تحکم مديريت ميکند، همانطور که شما گفتي او سعي ميکند با صبوري خانوادهاش را مديريت کند.
يک جاهايي هم ميرود تا کنار آمدنش با رفتار فرزندان به خصوص دخترش کمي دور از تصور باشد. به خصوص ري اکشنهاي درونياش در زمان کل کلهاي دختر و مادرش بر سر کار و فاصله گرفتن از دانشگاه؟ (اگر چه از اين مدل پدرها هم در جامعه کم نداريم)
ـ نکته اي در خانوادهها وجود دارد که به نظرم نويسنده خيلي عالمانه روي آن اشراف داشته و تاکيد کرده است و آن مديريت با دو سليقه مختلف از سوي پدر و مادر در يک خانواده، مثلاً گاهي مادر يک چيزي ميگويد و پدر قرار است چيزي ديگر بگويد. در اين شرايط حتي اگر مادر اشتباهي ميکند پدر ميآيد و تن به اين دوگانگي نميدهد و از مادر حمايت ميکند. در واقع در منزل مديريت مادر را زير سوال نميبرد. حالا جلوتر که ميرويم ماجرا تغيير ميکند. وقتي محسن ميبيند بنيان خانواده با سليقه مادر در خطر است، وارد بازي ميشود و قرص و محکم ايستادگي ميکند.
به نظرم محسن (پدر خانواده) حداقل در موضوع اتفاقات خانوادگي خودش (اختلاف با خواهرش و جدا شدن سالهاي پيش آنها) ميتوانست حضور موثري داشته باشد، اگر چه موضوع آن اختلاف تاريخي خانوادگي در گذشته تحت شعاع قصه هاي متعدد اين سريال قرار ميگيرد؟
ـ قبول دارم، ماجرا ولي اينگونه هم نميماند اجازه بدهيد تاثير خود را در اين جريان خواهد گذاشت، البته نه به آن حدي که من حدس ميزنم مدنظر شماست. محسن وارد جزئيات بيشتري خواهد شد و ماجرا به واسطه او رنگ و لعاب خواهد گرفت.
ورشکست شدن پدر (محسن) هم يکي از موضوعات اصلي سريال است که روي زندگي اعضاي خانواده و پايه گذاري برخي از مسائل ملتهب سريال تاثيرگذار است؟
ـ بله همين طور است. سريال «همه چيز آنجاست» به قول شما در پرداختن به موضوعات ملتهب خوب عمل کرده و يکي از دلايل جذاب شدن سريال همين است.
فکر مي کنم ورشکستگي يکي از دلايل گوشه گيري پدر است؟ حس ميکند اعلام نظر او ديگر خريدار آنچناني ندارد؟ (البته جايگاه پدر مورد لغزش نيست)
ـ درست ميگوييد. اصولاً آدم وقتي شکست ميخورد اين حس را دارد که ديگران شايد کمتر پذيراي آدم باشند. اين فاصله خود به خود ايجاد ميشود. افراد موفق هم احساس ميکنند که افراد ديگر بيش از ديگران پذيراي نظر و اعتقاد او هستند. به همين دليل شما، شاهديد افراد موفق بيشتر در امور ديگران دخالت و اعلام نظر ميکنند. بله شکست اقتصادي در روحيات اين آدم بيتاثير نبوده است. ضمن اينکه خودش هم آدم درونگرايي است.
...و شهرام شاه حسيني را در مقام کارگردان به خصوص پيشرفت قصه و هدايت بازيها چقدر موفق ديدي؟
ـ من با ايشان کار نکرده بودم و قاعدتاً اين نگراني از سوي دو طرف بود که چگونه اين ارتباط برقرار ميشود من همان روز اول با برخوردي صميمانه از سوي ايشان روبرو شدم. معتقد بودند که اگر پيشنهادي، نظري راجع به نقش يا کارگرداني داريد مطرح کنيد. تعامل بسيار خوبي بود و من در همان قدم اول گفتم اصولاً بازيگري متکي به کارگردانيام. يعني به اين دليل نميخواهم نقشها را با تحليل و نظر خودم کار کنم، پس دوست دارم به سمت تعريف و تحليل شما بروم. من نگران اين هستم که نقشهايم شبيه به هم شود، به همين دليل نود درصد مواقع سعي ميکنم با خط و ربط کارگردان پيش بروم و در اين زمينه بسيار مطيع هستم و حتي متکي، از ايشان خواهش کردم به من توجه بيشتري داشته باشد. گفتم نه تنها ناراحت نميشوم که بسيار هم خوشحال ميشوم. خيلي دوست داشتم محسن با تجارب قبليام متفاوت باشد و اين را از آقاي شاه حسيني خواستم. ايشان هم الحق براي نقش من مايه گذاشتند. معمولاً ما بازيگران با کارگردانها بر سر کل نقش به توافق و تفاهم ميرسيم و مابقي ماجرا را کارگردانها ميسپارند به خود بازيگران، به خصوص کارگردانها به بازيگراني که مثل من يک مقدار ريششان سفيدتر است اعتماد بيشتري دارند. امّا آقاي شاه حسيني حتي در جزئيات نقش هم به من کمک کرد. واقعيت اين است که ايشان روي لحظه به لحظه کار من دقت نظر داشت. اگرچه اين توجه نظر روي کار اکثر بازيگران بود. اگر من امروز براي ايفاي اين نقش موفق عمل کرده باشم، حاصل زحمات ايشان است.
هميشه سعي من بر اين بوده نقشهاي پدري که بازي کردهام متفاوت باشد اميدوارم نظر شما و مخاطبان سيما هم همين باشد.
اگر صحبتي در پايان مانده...
ـ يکي ـ دو تا تئاتر و يکي دو تا سريال صحبت کرده ام که بايد ببينيم چه پيش خواهد آمد . بي انصافي است که از آقاي داود هاشمي يادي نکنيم. اين سريال اولين کاري است که من از حاصل کارم لذت بردم، از دستمزدم، از دسترنجم، پايان هر ماه براي من پيامک پرداخت دستمزد آمده . آقاي هاشمي تهيه کننده سريال انصافاً مرد شريفي هستند که دستمزد همکاران را به موقع پرداختند تا آنها هم با فراغ بال و آرامش خاطر کار کنند. فکر ميکنم همه بچهها از شرايط موجود در اين سريال راضي بودند. لازم است من و شما از اين افراد حمايت کنيم چرا که رفتار حرفهايشان بايد نقل محافل شود تا دوستان ديگر نيز ياد بگيرند.

منبع:بانی فیلم

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس
پر بیننده ترین اخبار
آخرین اخبار

Valid XHTML 1.0 Transitional

كليه حقوق برای سینما خبر محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید: گروه مهندسی انگاره نت. Copyright © 2011