جستجو:
نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر : 48025 زمان انتشار : 27 خرداد 1392 22:41:00

اصلی‌ترین آثار گرافیك حوزه هنری در طول جنگ خلق شدند

با شروع جنگ ایران و عراق طراحان حوزه هنری وظیفه جدیدی را در رابطه با دفاع مقدس بر عهده گرفتند و در طول جنگ بود كه اصلی‌ترین آثار خود را آفریدند.
اصلی‌ترین آثار گرافیك حوزه هنری در طول جنگ خلق شدند
به گزارش سینما خبر به نقل از حوزه هنری ، فصلنامه هنرهای تصویری در شماره 46 ویژه تابستان 1392 به گرافیك معاصر ایران پرداخته است. در بخش "نگاهی به تاریخ گرافیك معاصر ایران" به قلم مهدی سیفی عنوان شده است:  نوع جدی گرافیك سیاسی، انقلابی و مذهبی به موازات انقلاب و وقایع پس از آن چون جنگ تحمیلی در ایران پا گرفت. این گونه تازه با عنوان گرافیك انقلاب و گرافیك جنگ (دفاع مقدس) شناخته می‌شود و به سبب برخورداری از حمایت‌های دولتی و عواملی دیگر توانست بخش مهمی از تاریخ گرافیك معاصر ایران را به خود اختصاص دهد. 

اولین جریان مهمی كه تحت تأثیر پیام‌های انقلاب به ساختن آثار گرافیكی به‌خصوص پوستر سیاسی همت گمارد، گروه موسوم به 57 بود. طراحان آن گروه كارشان را پیش از انقلاب و به شكل مخفیانه در دانشكده هنرهای زیبا شروع كرده و با پوسترهایی با شتاب و ساده به لحاظ اسلوب و فرم و مبارز چون غالب كارهای آغاز انقلاب توانستند با طرح شعارهای انقلابی روحیه و احساسات مردم را قوا بخشیده و به هیجان آورند.  
امیر اثباتی، آراپیك آغداساریان، مرتضی ممیز، نیكزاد نجومی از جمله شناخته‌شده‌ترین طراحان این گروه به شمار می‌آیند. غیر از گروه 57 به‌عنوان اولین كوشش‌ها در ساختن پوستر سیاسی پس از انقلاب باید از كورش، اسماعیل و بهزاد شیشه‌گران كه با هزینه شخصی و با سفارش خود پوسترهایی رابر اساس شعارهای انقلابی، با اسلوب‌هایی چون سیلك اسكرین تكثیر می‌كردند، نام برد.  
در آثار این دوره برادران شیشه‌گران نوعی اكسپرسیونیسم ونوعی اعتراض دیده می‌شود. نوك اصلی حمله این پوسترها به آمریكا و خفقان موجود در رژیم پهلوی است. آثار گروه 57 و برادران شیشه‌گران در كنار آنچه به‌وسیله مردم بر دیوارهای شهر نقش می‌بست هر دو فضای انقلاب را می‌سازند. رنگ‌های اصلی این آثار قرمز و سیاه است و نمادهایی چون پرنده، زنجیر پاره شده، قلم، خون، سرنیزه، مشت گره كرده، لاله، گلوله، اسلحه، كلمه واژگون شده شاه و چهره بعضی رهبران سیاسی محبوب مردم مبارز بارها در آنها تكرار می‌شود.  
در بحبوحه انقلاب احزاب مختلف هر كدام به نوعی با بهره‌گیری از ارتباط تصویری و نوشتاری سعی در به مقصود رساندن انقلاب و پیام‌رسانی داشتند. تیترهای ساده اما كوبنده امام آمد و شاه رفت، با فونت روزنامه‌ای ضخیم‌شان هنوز در بسیاری از ذهن‌ها زنده اند. 
گروه جوان دیگری كه در این ایام شكل گرفت و علاوه بر روحیه انقلابی با شعارهای مذهبی و ایدئولوژیك اسلامی به میدان گرافیك آمد حوزه اندیشه و هنر اسلامی نام برد. اعضای این گروه كه اغلب روحیه نقاشانه داشتند و گاه آثارشان به لحاظ فرمی یادآور نقاشی‌های رئالیسم سوسیالیستی بود، نمایشگاهی در زیرزمین حسینیه ارشاد برگزار كردند. علی رجبی، كاظم چلیپا، حبیب صادقی، حسی صدری، حسین خسروجردی، مرتضی كاتوزیان، ناصر پلنگی، ابوالفضل عالی از شركت‌كنندگان این نمایشگاه بودند.  
با شروع جنگ ایران و عراق طراحان حوزه هنری وظیفه جدیدی را در رابطه با دفاع مقدس بر عهده گرفتند و در طول جنگ بود كه اصلی‌ترین آثار خود را آفریدند. 
 از جمله ویژگی‌های گرافیك حوزه هنری می‌توان به مخاطب قرار دادن اقشار محروم جامعه، استفاده از نمادهای مذهبی، رنگ سبز، پرچم‌های مزین به شعائر مذهبی، عناصری از معماری اسلامی، نقوش اسلیمی و غیره اشاره كرد. تكرار مفرط و كلیشه‌ای نمادهای مرسوم و شكل نگرفتن شخصیت‌ گرافیكی طراحان جوان سبب می‌شد كه بدون امضا، تشخیص نام طراح اثر كه غالباً پوستر بود دشوار شود. 
 احمد آقاگلی‌زاده، محمد خزایی، سید حمید شریفی آل هاشم، ناهید فراست، مجید قادری، زهرا قربانیان، مسعود قندی، مصطفی گودرزی، علی وزیریان ثانی، احمد یاری راد، محمدحسین حلیمی، جمال خرمی‌نژاد، مهدی روحانی، علیرضا عمومی، محمد فدوی، مصطفی ندرلو، از جمله طراحان مرتبط با حوزه هنری و گرافیك انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به‌شمار می‌آیند. 
با این تفاسیر می‌توان گفت اگرچه پایه‌های زیبایی‌شناسانه پوسترسازی در ایران در دهه‌های چهل و پنجاه شمسی به وسیله طراحانی چون بریرانی، شیوا، مثقالی، ممیز و غیره گذاشته شد، اما با انقلاب ایران، پوستر به‌عنوان رسانه‌ای ارتباطی و در خدمت به حركت در آوردن و بسیج عمومی جان تازه‌ای یافت. پوسترهای انقلابی به دلیل قابل شرحی از زیبایی‌شناسی و سنجیدگی پوسترهای پیشین بهره كافی نبردند اما به لحاظ رسانه‌ای و توفیق در پیام‌رسانی گاه از پوسترهای دهه چهل و پنجاه پیشی گرفته و توانسته با مخاطب میلیونی ارتباط برقرار كند. با پایان جنگ و ایجاد امنیت بیشتر در كشور انتظار می‌رفت، پوسترشازان با تركیب دو تجربه هم در عرصه گرافیك، كه یكی زیبایی‌شناسی قابل توجهی داشت و دیگری در پیام‌رسانی موفقیت‌هایی به دست آورده بود، بتوانند گونه‌ای پیشرفته‌تر از پوستر و از رهگذران آن گرافیك ایرانی به ارمغان بیاورند.

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس
پر بیننده ترین اخبار
آخرین اخبار

Valid XHTML 1.0 Transitional

كليه حقوق برای سینما خبر محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید: گروه مهندسی انگاره نت. Copyright © 2011